І. В. Багрова,
Доктор економічних наук
Дніпропетровського університету Економіки та права
О. Л. Черевко
Розглянуто основні теоретичні підходи до визначення поняття національної інноваційної системи (НІС), виділено її основні складові. Визначено поняття НІС України. Виявлено основні проблеми становлення НІС
Ключові слова: Інновація, інноваційна система, національна інноваційна Система (НІС), інноваційний розвиток держави, інноваційна інфраструктура
Постановка проблеми У сучасному світі якість управління інноваційними процесами стала визначальним фактором конкурентоспроможності національних економік. При цьому якість управління інноваційними процесами має пряму залежність від ефективної організації системи управління інноваційним розвитком на макрорів-ні, тобто на рівні держави.
Дискусія про склад, структуру, функції національної інноваційної системи України має тривалу історію. Проте сьогодні в науковій літературі не існує моделі національної інноваційної системи України. Стратегічні програми уряду в галузі інноваційного розвитку держави описують основні завдання побудови НІС, при цьому повністю не розкривають механізм управління інноваційним розвитком, не мають детального визначення взаємозв’язків між основними секторами системи. Ці та інші чинники призводять до кризового стану НІС України. Тому питання розвитку національної інно-
Ваційної системи України потребує всебічного вивчення. Необхідним є врахування як наявного вітчизняного досвіду, так і пошуку та систематизації світового досвіду з метою формування теоретичних засад трансформації НІС України.
Аналіз останніх досліджень і публі
кацій Значний внесок у вивчення питанням
інноваційного розвитку України внесли віт
чизняні вчені О. Амоша, Ю. Бажал,
В. Геєць, І. Лукінов, М. Пашута, А. Чухно
та інші. Проблема становлення національної
інноваційної системи висвітлюється в робо
тах Є. В. Моргунова, І. П. Топуха, Л. Яремко,
І. В. Брикової. Проте, незважаючи на ваго
мість досліджень у сфері формування наці
ональної інноваційної системи, сьогодні не
існує чітко сформованої моделі НІС Украї
ни, яка б відповідала особливостям націона
льної економіки і стала надійним базисом
економічного зростання. Не достатнім є
аналіз взаємозв’язків, що виникають між
суб’єктами НІС. Не розроблено механізм
© І. В. Багрова, О. Л. Черевко, 2010
81
, 2010
Взаємодії державного, наукового і приватного секторів НІС України.
Тому Метою статті Є ідентифікація теоретичних засад, загальних принципів та цілей формування і функціонування національних інноваційних систем, аналіз взаємозв’язків, що виникають між суб’єктами НІС; аналіз сучасного стану та проблем становлення національної інноваційної системи України; виявлення шляхів подолання негативних тенденцій розвитку НІС України.
Виклад основного матеріалу. Сучасні економічні умови характеризуються необхідністю постійного зростання ефективності праці, тобто зростання її продуктивності в умовах граничності ресурсів. Досягнення постійного зростання продуктивності праці та оптимізації рівня витрат можливі лише за умови впровадження нововведень як на рівні підприємств, тобто на мікрорівні, так і на макрорівні – рівні регіонів, секторів економіки, національних економічних систем.
Родоначальником теорії інноваційного розвитку в її сучасному вигляді є Й. Шумпетер, який розглядав інновації як зміни в технології та управлінні, як нові напрями в використанні ресурсів [4].
Значний внесок в дослідження питання ролі інновацій в розвитку економіки мали роботи М. Кондратьєва. Його дослідження великих кон’юнктурних циклів викликало великий інтерес з боку науковців. Послідовниками М. Кондратьєва було виявлено, що інновації є основним фактором, який викликає динамічні зміни хвильового характеру в економічній системі. У ході досліджень інновації були визнані як основа циклічності розвитку економіки. На думку багатьох дослідників, новаторська діяльність розглядається як основний фактор, що викликає динамічні зміни хвильового характеру в економіці [4].
Початок нового циклу в економічній системі характеризується значними темпами економічного зростання, основою якого є інновації, що несуть оновлення виробничої системи, зростання ефективності її фун-
Кціонування. Циклічний спад (рецесія), пов’язаний з завершальним етапом в життєвому циклі інновації, у той же час він слугує відправною точкою нового економічного циклу від початку впровадження інноваційних продуктів.
Таким чином, ефективність функціонування національної економічної системи, її здатність до економічного зростання залежить від ефективності організації інноваційного процесу в державі.
Теоретичне осмислення питання інноваційного розвитку пройшло певні етапи. Так, спочатку інноваційна діяльність розглядалась як діяльність окремих новаторів. Її результатом був комерційний успіх винаходів, що використовувалися окремими фірмами або групами фірм [8].
Проте, у зв’язку зі значним ускладненням економічних систем та технологій, відбулося ускладнення інноваційного процесу – він став охоплювати більш широкий спектр діяльності, тому аналіз інноваційних процесів вступив у нову фазу. Так в 70-ті роки ХХ ст. з’являються дослідження у сфері інноваційного розвитку технологічних систем (К. Фрімен, Д. Кларк, Л. Соете) та процесу дифузії – розповсюдження нововведень у межах економічної системи (С. Девіс, Е. Менсфілд, А. Ромео) [2]. З середини 80-х рр. ХХ ст. починається дослідження теоретичних засад управління інноваційними процесами на макрорівні, тобто на рівні держави. Відбувається розробка концепції національних інноваційних систем (далі - НІС), над якою працює група вчених з різних країн світу. Термін ―націо-нальна інноваційна система ‖ був введений у науковий обіг Б. Лундваллем у 1992 р. у праці ―Національна система інновацій ‖.
Сучасне трактування НІС, згідно з думкою експертів організація економічного співробітництва і розвитку (ОЕСР), це – сукупність інститутів приватного та державного секторів, які індивідуально та в процесі взаємодії обумовлюють розвиток і розповсюдження новітніх технологій, створюють передумови для розробки й упровадження
82
Державної інноваційної політики. Отже, НІС – система взаємопов’язаних інститутів, які сприяють генеруванню, накопиченню, трансферу знань, навичок та технологій, що визначають рівень інноваційної конкурентоспроможності держави [2].
Можна зазначити, що стратегічною
метою функціонування НІС є забезпечення
економічного розвитку національної еконо
мічної системи на базі досягнень НТП. У
кожному конкретному випадку стратегія
розвитку НІС визначається загальнодержав
ною макроекономічною політикою, норма
тивно-правовим забезпеченням, формами
прямого та опосередкованого державного
регулювання, станом науково-
Технологічного та промислового потенціалу, масштабами внутрішнього ринку, а також культурними традиціями, звичаями й особливостями країни [4].
До складу національної інноваційної системи входять такі підсистеми:
1. Підсистема генерування та розпо
всюдження знань, що є основою НІС і являє
собою сукупність інституцій, що виконують
фундаментальні наукові дослідження й роз
робки, а також прикладні дослідження. До
неї належать: Національні академії наук,
університети, науково-дослідницькі центри.
2. Підсистема інноваційної інфрастру
ктури. Інноваційна інфраструктура — це
весь необхідний спектр державних і прива
тних установ та організацій, які забезпечу
ють розвиток і підтримку всіх стадій інно
ваційного циклу.
Інноваційна інфраструктура є сполучною ланкою між результатами наукових досліджень і ринком, державою і підприємницьким сектором економіки, до неї належать:
- виробничо-технологічні структури (те
хнопарки, інноваційно-технологічні центри,
бізнес-інкубатори, інноваційно-технологічні та
інжинірингові фірми, фірми, що виготовляють
імпортозаміщувальну продукцію);
- об’єкти інформаційної системи (ана
літичні і статистичні центри, інформаційні
бази і мережі);
- організації з підготовки і перепідго
товки кадрів у сфері технологічного мене
джменту (поява нової категорії фахівців з
комерціалізації результатів науково-
дослідних і дослідно-конструкторських ро
біт науково-дослідних і дослідно-
конструкторських робіт (НДДКР);
- фінансові структури (бюджетні, позабюджетні, венчурні, страхові фонди, кредитно-гарантійні організації небанківського сектору, банки, фінансово-промислові групи, орієнтовані на технологічну інноваційну діяльність);
- система експертизи (центри можуть надавати експертні висновки для виробників, інвесторів, страхових служб і т. д.);
- система патентування, ліцензування й консалтингу з питань охорони, захисту, оцінки і використання інтелектуальної власності, оцінки комерціалізації наукових результатів;
- розвинута система сертифікації, стандартизації й акредитації.
Національна інноваційна система
Представлена такими секторами:
1. Науково-освітній сектор, основним
завданням якого є генерування та розпо
всюдження нових знань.
2. Державний сектор, основним за
вданням якого є забезпечення необхідних
умов для безперервного інноваційного роз
витку національної економіки.
3. Приватний сектор – підприємницт
во, основним завданням якого є ефективне
перетворення результатів НДДКР в іннова
ційні продукти та послуги.
Глибина взаємодії між секторами НІС визначає темпи та динаміку інноваційного розвитку країни [2]. Основним фактором успішності функціонування НІС виступає ступінь партнерства між представниками приватного та державного секторів системи, оскільки інноваційний розвиток залежить від бажання та можливості інституцій ефективно взаємодіяти, обмінюватись і спільно використовувати необхідну інформацію та технології.
83
Аналіз інноваційного потенціалу країни в рамках НІС визначається на трьох рівнях [2]:
1. Мікрорівні - досліджується внутрішній потенціал розвитку окремих фірм, сукупність їх бізнес-звۥязків з іншими компаніями, а також обсяги, напрями, специфіка та ефективність інформаційних потоків між суб’єктами ринку й неринковими структурами;
2. Мезорівні - аналізуються взаємозв’язки, що виникають між учасниками кластерів. Кластери охоплюють виробників, постачальників, дослідницькі інститути, транспортні та фінансові компанії, а також окремі державні установи, які об’єднуються для використання єдиної науково-технологічної бази;
3. На макрорівні - аналізуються макро-кластери на рівні національних економічних систем, рівень їх інноваційної спроможності в межах світової економічної системи.
Проведемо аналіз інноваційного потенціалу інноваційної системи України на ма-крорівні та мікрорівнях.
У сучасній науковій практиці оцінка інноваційної спроможності країни на мак-рорівні здійснюється з застосуванням методології Світового банку з використанням економічного індексу знань (KEI), індексу знань (KI) та методології Світового економічного форуму з використанням показника глобальної конкурентоспроможності країни (GCI) [2].
Індекс економіки знань (Knowledge Economy Index – КЕІ) визначає ефективність зовнішнього середовища щодо розповсюдження та використання знань з метою сприяння економічному розвиткові держави. Це агрегований показник, який показує рівень розвитку країн світу в умовах ―еко-номіки знань‖. KEI розраховується на основі середньої нормованої кількості балів (за шкалою від 0 до 10 в порівнянні з іншими країнами в групі порівняння, де 10 - рейтинг балів для країн-лідерів і 0 – найгірша оцінка для відстаючих країн), що отримується при оцінці країни або регіону за 4 субіндексами (табл.1) [12].
Таблиця 1
Складові (субіндекси) індексу КЕІ - The Knowledge Economy Index
Субіндекс
/Показники,
Що входять до
Розрахунку
Субіндексу
|
Економічні
Стимули та
Інституційний
Режим
(The Economic
Incentive and
Institutional
Regime)
|
Освіта та
Людські
Ресурси
(Education
And Human
Resources)
|
Інноваційна
Система
(The Innovation
System)
|
ІКТ - ІнформаційНо-комунікаційні
Технології
(Information and
Communication
Technology (ICT))
|
Складові субіндекси
|
Тарифні та не-тарифні бар’єри
|
Рівень грамотності дорослого населення
|
Кількість науковців, зайнятих НДДКР
|
Кількість телефонів на 1000 осіб
|
Якість регуляторної системи
|
Рівень середньої освіти
|
Кількість патентів,
Зареєстрованих
USPTO (US Patent
And Trademark
Office);
|
Кількість
Комп’ютерів на 1000
Осіб
|
Верховенство закону
|
Рівень вищої освіти
|
Кількість статей у наукових та технічних журналах.
|
Кількість користувачів Інтернету на 10 000 осіб
|
Джерело: Http://worldbank. org/kam
84
За підсумками КЕІ, за 2007-2008 рр. Україна займала 51 позицію серед 140 досліджуваних країн. Детальний аналіз позиції
України, за розрахунками KEI, за 4 субінде-ксами у 2009 році наведено у таблиці 2.
Таблиця 2
Оцінка позиції інноваційного потенціалу України за показниками KEI Та KI За 1995, 2000
Та 2009 роки
Економічні
| |
Стимули та
|
Іннова-
|
Інституційний
|
Ційна
|
Режим
|
Система
|
(The Economic
|
(The
|
Incentive and
|
Innovatio
|
Institutional
|
N System)
|
Regime)
| |
ІКТ - Інформаційно-комунікаційн технології (Information and Communicatio n Technology
|
Освіта та
Людські
Ресурси
(Education
And Human
Resources)
|
Роки
|
Позиція України
|
KEI
5,97
|
KI
|
1995
|
52
|
6,89
|
2000
|
55↓
|
5,63
|
6,43
|
2009
|
51t
|
6,00
|
6,58
|
Інноваційна система (The Innovatio n System)
|
Освіта та
Людські
Ресурси
(Education
And Human
Resources)
|
ІКТ - Інформаційно-комунікаційні технології (Information and Communicatio n Technology (ICT))
|
6,10
|
8,26
|
6,32
|
6,35
|
8,19
|
4,75
|
5,83
|
8,15
|
5,77
|
Джерело: Http://worldbank. org/kam
Аналізуючи вищенаведені дані, можна
зробити висновок, що за показниками, які
характеризують рівень розвитку людського
потенціалу, Україна займає досить високі та
стабільні позиції. Проте залишається неза
довільним значення субіндексу The
Economic Incentive and Institutional Regime,
який характеризує макроекономічну стабі
льність у державі і становив у 2009 р. 4,27 з
10 можливих одиниць. Про негативні тен
денції інноваційного розвитку свідчить
зниження субіндексу The Innovation System,
значення якого знизилося в 2009 р. у порів
нянні з результатами 1995 р. на 4,43%, а в
порівнянні з 2000 р. - на 8,19%. Низьким
залишається значення показника Information
And Communication Technology (ICT).
На основі даних проведеного аналізу можна зробити висновок, що пріоритетами державної політики на сучасному етапі розбудови НІС мають стати:
1) створення сприятливого клімату інституційного середовища в державі шляхом застосування спеціальних режимів оподаткування науково-дослідницьких та конструкторських розробок, спрощеної системи реєстрації, ліцензування та патентування
НДДКР, створення відповідної законодавчої бази;
2) активізація інноваційної діяльності шляхом збільшення бюджетного фінансування інноваційної сфери та залучення коштів закордонних інвесторів;
3) активізація розповсюдження ІКТ шляхом розробки та ефективної реалізації Державних програм інформатизації суспільства [2].
Проведемо аналіз національної економіки за методологією Світового економічного форуму з використанням показника глобальної конкурентоспроможності країни (GCI).
Global Competitiveness Index (GCI) є засобом узагальнюючої оцінки конкуренто-здатності національних економічних систем. GCI розраховується на базі визначення 12 показників конкурентоздатності економічної системи [11].
12 субіндексів показника глобальної конкурентоздатності економічної системи утворюють 3 підсистеми показників, які визначають тип розвитку економічної системи (рис. 1).
85
    Екстенсивні фактори
- Якість інститутів;
- Інфраструктура;
- Макроекономічна стабільність;
- Здоров'я та початкова освіта
Faktor-driven economies
Екстенсивний тип розвитку економічної системи за рахунок факторів виробництва
    Інтенсивні фактори
- Вища освіта і професійна підготовка;
- Ефективність ринку товарів і послуг;
- Ефективність ринку праці;
- Розвиненість фінансового ринку;
- Технологічний рівень;
- Розмір внутрішнього ринку
Efficiency-driven economies
Інтенсивний тип розвитку економічної системи за рахунок факторів виробництва
    Інноваційні фактори
- Конкурентоспроможність компаній;
- Інноваційний потенціал
Innovation-driven economies
Інноваційний тип розвитку
Економічної системи на основі
Інновацій
Рис 1. 12 субіндексів конкурентоздатності [11]
Згідно з оцінкою позиції України на 2010-2011 рр. за методологією Всесвітнього економічного форуму, національна еконо-
Мічна система перебуває на етапі переходу від екстенсивного до інтенсивного типу розвитку економічної системи.
Таблиця 3
Субіндекси індексу глобальної конкурентоздатності Global Competitiveness Index (GCI)
України 2010-2011 рр.
Global
Competitiveness
Index (GCI)
|
Загальний інДекс
|
Екстенсивні Фактори
|
Інтенсивні Фактори
|
Інноваційні Фактори
|
2010-2011
|
89 3,9
|
102 3,92
|
72 3,98
|
88 3,3
|
86
Таблиця 4
Динаміка індексу глобальної конкурентоздатності Global Competitiveness Index (GCI)
України 2008-2010 рр.
Роки
|
Позиція (Rank)
|
Індекс (Score)
|
2007-2008
|
73
|
-
|
2008-2009
|
72
|
4,09
|
2009-2010
|
82
|
3,95
|
2010-2011
|
89
|
3,9
|
З огляду на дані аналізу конкурентозда-тності національної економіки за методологією ВЕФ (таблиця 3, 4) маємо значне погіршення позиції України, а саме переміщення її з 72 у 2008 році на 89 у 2010 році.
Отже, можна зробити висновок, що згідно з оцінками експертів Всесвітнього екологічного форуму (ВЕФ), українська НІС перебуває на початковому етапі свого формування, оскільки взаємодія учасників інноваційного процесу є наднизькою, рівень використання ІКТ є недостатнім, а інститу-ційні умови розвитку інноваційної діяльності – несприятливими [2].
Негативні тенденції виявляються і при проведенні мікроекономічного аналізу НІС.
Проведений аналіз вітчизняних наукових досліджень у сфері розвитку національної інноваційної системи України свідчить про кризовий стан НІС. Сьогодні в Україні немає добре скоординованої і всеохопної системи управління інноваційними процесами. У своїй роботі, присвяченій проблемам становлення НІС України, к. е.н. Л. Яремко наголошує на тому, що національна інноваційна система знаходиться в зародковому стані. На її думку, НІС України лише починає формуватися як система ринкового типу [9].
Сьогодні національна інноваційна система України має таку структуру (табл. 5).
Таблиця 5
Структура національної інноваційної системи України
№ за/п
|
Складові національної Інноваційної системи
|
Завдання
|
Функції
|
1 2 3 4
|
1. Підсистема генерування та розповсюдження знань
|
Національна академія наук України,
Університети,
Науково-дослідницькі центри
|
Генерування та розповсюдження знань
|
Проведення фундаментальних і прикладних досліджень, розробок, підготовка наукових кадрів
|
2. Інноваційна інфраструктура
|
2.1. Виробничо-технологічні структури
|
Технопарки
|
Проведення НДДКР, виробництво дослідницьких зразків
|
Випуск інноваційної продукції
|
Інноваційно-технологічні центри
|
Бізнес-інкубатори
|
Інноваційно-технологічні та інжинірингові фірми
|
87
Продовж. табл. 5
1
2
3
4
2.2. Об’єкти інформаційної системи
   Аналітичні і статистичні центри, інформаційні бази і мережі
Забезпечення високої якості інформаційного забезпечення об'єктів інноваційної діяльності
- інформаційне забезпе-
Чення наукової, технологічної і виробничої діяльності спеціалістів;
- надання інформації про
Новітні вітчизняні винаходи науковим працівникам, винахідникам, спеціалістам промислового виробництва.
2.3. Фінансові структури
Бюджетні, позабюджетні, венчурні, страхові фонди, кредитно-гарантійні організації небанківського сектору, банки, фінансово-промислові групи, орієнтовані на технологічну інноваційну діяльність
|
Забезпечення фінансової бази інноваційного процесу
|
Фінансування інноваційних досліджень, розробок
|
2.4. Університети, освітні центри
Навчальні фірми, організації з підготовки і перепідготовки кадрів в області інноваційно-технологічного менеджменту
|
Створення кадрового потенціалу інноваційної системи
|
Організація та здійснення ефективного навчального процесу кадрів у сфері інноваційно-технологічного менеджменту
|
2.5. Система експертизи
|
Центри, які надають експертні висновки для виробників, інвесторів, страхових служб
|
Забезпечення якісною експертною інформацією
|
Надання експертних висновків для виробників, інвесторів, страхових служб
|
2.6 Система захисту інтелектуальної власності
Система патентування, ліцензування і консалтингу
|
Забезпечення авторських прав винахідників
|
Проведення патентування та ліцензування інновацій
|
2.7. Центри сертифікації, стандартизації й акредитації
|
Забезпечення відпові-
| | |
Дності новостворюва-
|
Проведення сертифіка-
|
Система сертифікації, стандартизації й
|
Них продуктів і пос-
|
Ційних досліджень, стан-
|
Акредитації
|
Луг вітчизняним та
|
Дартизації та акредитації
| |
Світовим стандартам якості
|
Інновацій
|
88
Відповідно до Програми стратегічного розвитку інноваційної системи України до 2020 року, головна системна проблема полягає в тому, що результативність, якість функціонування і структура креативної частини національної інноваційної системи – сектору досліджень і розробок, освіти, винахідництва – не повною мірою відповідають потенційним потребам інтенсивного розвитку економіки. З іншого боку, структурно відстала, технологічно низькоукладна вітчизняна економіка, отримана у спадок від СРСР, а також система підприємництва, що склалася під впливом нав’язаних Україні ззовні неоліберальних реформ, залишаються вкрай несприйнятливими для впровадження сучасних досягнень науки та технологічних інновацій [6].
Мікроекономічний аналіз НІС вказує на низку проблем її розвитку, серед яких можна виділити:
- відсутність теоретико-методологіч-ної основи побудови національної інноваційної системи;
- відсутність науково обґрунтованої моделі національної інноваційної системи України;
- відсутність ефективних стратегічних програм інноваційного розвитку держави [3];
- відсутність визначення пріоритетних галузей, які б могли стати локомотивом інноваційного розвитку держави;
- нерозвиненість інноваційної інфраструктури.
Ці ряд інших проблем призводять до подальшого відставання України у технологічному розвитку від розвинутих країн світу. Зменшується кількість інноваційно активних підприємств, гальмується розвиток високоте-хнологічних галузей промисловості.
При збільшенні протягом 2000-2007 рр. обсягу фінансування з державного бюджету технологічних інновацій майже у 19 разів (з 7,7 млн. до 144,8 млн. гривень), щорічного обсягу виконаних наукових і науково-технічних робіт у 3,4 раза (з 1978,4 млн. до 6700,7 млн. грн.) відбулося зменшення частки реалізованої інноваційної продукції в загальному обсязі промислової продукції з 6,8 до 6,7%, частки підприємств, що провадили інноваційну діяльність, в 1,27 раза (з 18 до 14,2%) та кількості освоєних такими підприємствами інноваційних видів продукції в 6 разів (з 15323 до 2526) [5].
Негативна тенденція до зниження питомої ваги підприємств, що впроваджували інновації, спостерігалася і в кризовий період 2008-2009 рр. (табл. 6).
Таблиця 6
Інноваційна активність промислових підприємств у 2004-2009 рр.
Роки Показники
|
2004
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
Питома вага підприємств, що впроваджували інновації, %
|
10
|
8,2
|
10
|
11,5
|
10,8
|
10,7
|
Питома вага реалізованої інноваційної продукції в обсязі промислової, %
|
-
|
-
|
6,7
|
6,7
|
5,9
|
4,8
|
Освоєно інноваційні види продукції, найменувань
|
3 978
|
3152
|
2408
|
2526
|
2446
|
2685
|
З них нові види техніки
|
769
|
657
|
786
|
881
|
758
|
641
|
Упроваджено нові технологічні процеси, процесів
|
1 727
|
1808
|
1145
|
1419
|
1647
|
1893
|
У т. ч. маловідходні, ресурсозберігаючі
|
645
|
690
|
424
|
634
|
680
|
753
|
Джерело: http://www. ukrstat. gov. ua/
89
Ці та ряд інших чинників призводять до перетворення України в державу, яка експортує сировинні ресурси з незначною часткою доданої вартості, що загрожує її економічній і національній безпеці [5]. Тому на теперішньому етапі розвитку національної економіки нагальною вимогою є перехід до інноваційного типу розвитку. Необхідно створити ефективну, науково обґрунтовану національну інноваційну систему, адаптовану до вимог сучасної ринкової економіки, стимулювати зростання конкурентоздатнос-ті продукції українських підприємств.
Висновки. З огляду на результати макро - та мікроекономічного аналізу інноваційного потенціалу національної економічної системи, можна зазначити, що НІС України перебуває у кризовому стані. Значне погіршення позицій України, за даними ВЕФ, свідчить про негативні тенденції в ро-
Звитку інноваційної складової національної економічної системи. Незважаючи на всі дії виконавчої влади щодо розбудови НІС України, на сьогодні не існує чітко сформованої інфраструктури інноваційної системи; відсутня налагодженість взаємозв’язків між секторами НІС; у вітчизняній літературі немає чітко сформованої моделі НІС, яка б відповідала особливостям національної економіки. Ці та ряд інших негативних факторів ставлять під загрозу подальший економічний розвиток України в довгостроковій перспективі.
Як уже зазначалося, метою даної статті було окреслення основного кола проблем розвитку НІС та пошук шляхів їх вирішення. Проте складність питання залишає необхідність подальших теоретичних і практичних досліджень у сфері перспектив розвитку НІС України.
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
Бєлоусова Л. І. Управління інноваційно-інвестиційною діяльністю промислового
Підприємства: Дис. канд. екон. наук / Бєлоусова Л. І. – Луганськ, 2006.
Брикова І. В. Національна інноваційна система як нова мегаінституція
Глобального економічного середовища / Брикова І. В. – Режим доступу: Http://
Kneu. kiev. ua/.
Матюшенко І. Ю. Перспективи створення національної інноваційної системи в
Україні / Матюшенко І. Ю. – Режим доступу: Http:// iee. org. ua.
Моргунов Е. В. Национальная (Государственная) инновационная система:
Сущность и содержание / Е. В. Моргунов, Г. В. Снегирѐв // Собственность и
Рынок. – 2004. - № 7. - С. 10-21.
Проект Стратегії інноваційного розвитку України на 2009-2018 роки та на період
До 2039 року. – Режим доступу: Http://in. gov. ua
Проект Стратегії інноваційного розвитку України на 2010-2020 роки в умовах
Глобалізаційних викликів. – Режим доступу:Http://in. gov. ua
Топух І. П. Створення інноваційної системи підприємства а умовах становлення і
Розвитку інноваційної економіки України / Топух І. П. – Режим доступу:
Http://nbuv. gov. ua
Харт Д. А. Инновационные кластеры: основные идеи / Д. А. Харт – Режим
Доступу: Http:// innosys. spb. ru/
Яремко Л. Національна інноваційна система та її формування в Україні /
Л. Яремко // Формування ринкових відносин в Україні : Збірник наукових праць
– 2007. - № 1. - С. 54-57.
10. Режим доступу:Http://ukrstat. gov. ua.
11. Режим доступу:Http://weforum. org.
12. Режим доступу:Http://worldbank. org/kam.
90
Т. В. Корягіна,
Кандидат наук з державного
Управління
Дніпропетровська державна Фінансова академія
|